Princip for skole-hjem-samarbejdet på Åløkkeskolen

Samarbejdet mellem Åløkkeskolen og forældre

Både skole og forældre er vigtige faktorer i børns daglige trivsel og læring, både socialt og fagligt. Derfor er gensidig tillid, åbenhed og tryghed af afgørende betydning for samarbejdet mellem skole og hjem. Vi opfatter samarbejdet som gensidigt forpligtende og lægger derfor vægt på, at forældre og skole er aktivt deltagende i samarbejdet.

Samarbejdet mellem skole og hjem tager udgangspunkt i såvel klassen som det enkelte barn, med klasseteamet som nøglepersoner. Der forventes et gensidigt ansvar for, at der er den nødvendige dialog mellem skole og hjem, så begge parter har mulighed for at medvirke til at påvirke barnets udvikling fagligt og socialt positivt.

Kommunikation

Det er afgørende for et godt samarbejde, at den nødvendige dialog mellem skole og hjem er til stede, så begge parter kan påvirke barnets udvikling fagligt og socialt positivt. Derfor er det centralt, at begge parter er gode til at informere hinanden om vigtige forandringer.

Kommunikation mellem skole og forældre foregår primært via Aula. Vi hjælper hinanden godt ved et par gange om ugen at tjekke beskeder og opslag og forventer af hinanden, at vi svarer så hurtigt som muligt og med respekt og forståelse for, at nogle beskeder kræver et grundigere og dermed mere tidskrævende svar.

Aula er ikke en anvendelig platform, hvis noget haster og skal håndteres samme dag. Her opfordres forældre til at kontakte skolens kontor, som vil bringe en besked videre.

Sygdom og fravær

Ved sygdom skal forældre skrive til hele klasseteamet inden kl. 7.45, at barnet er fraværende pga. sygdom. Hvis barnet ikke kommer om morgenen, og skolen ikke har hørt noget, så kontaktes hjemmet telefonisk.

Vi ser helst, at ferie holdes i skolens ferier. Men ved særligt behov for ekstraordinært fri fra skolen – uden for skolens ferier – kan klasselærere give fri i op til to dage. Ved et ønske om længere ferie skal forældre kontakte skolelederen via Aula. Skolelederen sammenholder ønsket om at holde ekstraordinært fri med barnets øvrige fravær før tilladelse evt. gives.

Information om og udbytte af undervisningen

På skolen anvender vi Min Uddannelse som planlægningsplatform. Her kan forældre hente information om årsplaner og orientere sig i planlagte forløb i klassens fag og aktiviteter i sfo. Årsplanerne lægges op i store træk fra skoleårets begyndelse og planlægges mere detaljeret løbende.

På ugeplanen i Min Uddannelse kan forældre se planlagte lektier og dermed hjælpe deres børn med at planlægge og strukturere arbejdet.

Herudover informeres forældrene løbende om undervisningens indhold, livet i klassen og praktiske ting via beskeder og opslag i Aula. Omfanget af dette kan variere fra klasse til klasse og have forskelligt omfang i perioder. Skolen opfordrer forældrene til at bede deres børn fortælle om skolen, vise bøger og andet arbejde der er lavet online mm. og på den måde vise interesse for undervisning og barnets deltagelse i skolen.

Forudsætninger for en god skoledag

En vigtig forudsætning for barnets udbytte af skolegangen er, at barnet møder veludhvilet, har spist morgenmad, har mad med, passende tøj osv. I skolen går vi i dialog med forældrene, hvis vi oplever noget andet – ligesom vi forventer, at forældrene involverer skolen, hvis der er behov for et særligt fokus på disse områder.

Skole-hjemsamtaler og forældremøder

Der vil blive indkaldt til skole/hjem samtaler med udgangspunkt i barnets faglige udvikling og trivsel. Samtalerne vil typisk blive afholdt 2 gange om året. Der skal afsættes tilstrækkelig tid til, at der kan foregå en kvalificeret og respektfuld dialog om barnets trivsel og udvikling. Målet for samtalerne er orientering og samtale om barnets udvikling både i forhold til faglige mål, men også barnets trivsel i klassen. Derudover giver samtalerne mulighed for, at der kan laves eventuelle aftaler mellem skole og forældre om en fælles målsætning for barnet. Ved de ordinære skole-hjemsamtaler kan barnet selv deltage – dette aftales i samarbejdet mellem team og forældre, f.eks. kan det drøftes på forældremødet om børnene skal deltage.

Der kan være behov for, at forældre og teamet mødes flere gange i løbet af året. Til sådanne møder kan skolens psykolog, socialrådgiver, familiebehandler eller sundhedsplejerske inviteres, hvis der er behov for dette.

Forældremøder for den samlede forældregruppe i en klasse eller på en årgang holdes som udgangspunkt to gange om året. Her kan teamet omkring klassen/årgangen f.eks. orientere om, hvad klassen arbejder med i forskellige fag, og der kan arbejdes med relevante emner. Mødet giver også mulighed for, at der kan laves aftaler om afholdelse af fællesarrangementer i klassen. Et godt kendskab og fællesskab forældrene imellem giver en positiv afsmitning på klassens sociale liv. Forældremøderne anbefales planlagt i samarbejde med klassens kontaktforældre.

Når uheldet er ude…

Forældre kan forvente, at der bliver taget kontakt til hjemmet, hvis der i løbet af skoledagen opstår hændelser, hvor forældreinddragelse vurderes vigtig, det kan f.eks. være ved konflikter, hvis barnet kommer til skade el.lign.

Hvis der opleves konflikter mellem ens eget barn og et andet barn opfordres forældre til at tage direkte kontakt til det andet barns forældre med henblik på løsning af konflikten. Klasseteamet inddrages, hvis det vurderes at kunne bidrage til løsning af konflikten.

Hvis der er omstændigheder omkring barnets skolegang, der giver anledning til undren tages der som udgangspunkt kontakt til de involverede medarbejdere. Hvis en løsning ikke kan findes i det nære samarbejde, så inddrages skoleledelsen.

Godkendt i skolebestyrelsen april 2022.