26.09.23

Referat af skolebestyrelsesmøde Åløkkeskolen

Tirsdag d. 26.09.2023 kl. 17:00 – 19:30 i personalerummet på skolen.

Tilstede: Maja, Bue, Jeppe, Flemming, Pia, Åse, Noah, Inge-Marie, Sigge

Afbud fra: Nadja, Pernille, Marie-Louise, Anne-Marie

(Evt. afbud til Pia: sms 24 45 09 40)

Dagsorden

Ansvarlig

Egne noter/referat

1.

Bemærkninger til dagsorden – godkendelse af dagsorden.

2 min.

Dagsorden godkendt.

2.

Nyt fra…

1. Elevråd

2. Personale

3. Ledelse

4. Andre medlemmer?

30 min.

Jeppe

Elevrådet vil arbejde med trivsel som fokusområde i dette skoleår.

Der skal uddannes to undervisnings-miljørepræsentanter fra hver skole i kommunen. Det er 2 elever fra 4. klasse, der tager afsted.

Elevrådet vil sammen med disse to gennemføre klassesamtaler som skal munde ud i en trivselsdag i foråret.

Trivsel, variation og bevægelse i undervisningen er fokus.

Personale: Vi har afviklet markedsdag i SFO-gode og ”lette” aktiviteter. Vi vil gerne have at aktiviteterne og dagen i det hele taget er gratis.

Dejlig stemning.

Cykelarrangement: Flemming har holdt oplæg til kommunens skole-trafik-netværk om hvordan man skaber god cykelkultur på en skole.

Vi har afviklet lejrskoler. Det kalder på, at vi drøfter hvordan vi holder lejrskole. Det gør medarbejderne på et af de kommende møder. Hvorefter bestyrelsen inddrages i tankerne.

Ledelse:

Hyrdebrev fra rådkvinden sendt ud til bestyrelsesmedlemmer og personale – det handler bl.a. om skærmbrug, som vi opfordres til at drøfte – det er vi allerede i gang med.

Lærerstuderende kommer i næste uge. Der er 2 grupper: Nogle fra 4. årgang og 2 grupper på 2. årgang. De er på 2 forskellige studieordninger. Mange klasser vil få lærerstuderende i forløbet.

September budgetopfølgning:

Der skal bl.a. købes skærme til de sidste lokaler + faglokaler. Vi køber også et klassesæt stole mere af den type, som vi allerede har.

Fagudvalg er også i gang med at købe ind.

Velfærdens fundament. Workshop i sidste uge blev aflyst af tovholderen fra BKF, fordi de indkomne tilbud fra er for dyre. Nu er der ny dialog i gang med arkitekter.

Politiker Malene Ambo kommer på besøg på Åløkkeskolen på fredag i 0.a og i 3.a.

Kontaktudvalg: Mette vil gerne have sparring på, hvad hun skal have med fra vores skolebestyrelse på mødet. Evt. mange elever i klasserne.

3.

Præsentation af årshjul 23/24

10 min.

Jeppe/Pia

Præsenteres

Årshjulet er godkendt.

4.

Principper for klassedeling

Vi påbegynder en proces, som skal munde ud i et nyt princip, som beskriver, hvordan vi skal forholde os, hvis vi skal dele en stor klasse ved et nyt skoleår.

Vi kigger på de eksisterende klassedannelsesprincipper i fællesskab, drøfter input til nyt princip i mindre grupper, og samler input i plenum.

Derefter laver Pia udkast, som medsendes som bilag til næste møde.

45 min.

Intro v. Pia

Vi skal have skrevet et klassedannelsesprincip i forhold til, hvordan vi deler klassen i tilfælde af meget store klasser, som skal deles.

Gennemgang af de gældende principper for forårsSFO og 7. klasse.

Princippet skal kunne rumme, at det kan være både en 1. klasse og en 5. klasse der skal deles.

Bestyrelsen kom med forskellige input til princippet.

Pia vil prøve at formulere et princip, som vi kan se på næste gang. Udkastet sendes ud inden næste møde.

4.

Møde med kontaktforældre

Idéer til indhold deles, og vi nedsætter en gruppe, som vil planlægge aftenen/aftenerne.

15 min.

Jeppe

Ideer til indhold på kontaktforældremøde:

Digital adfærd.

Fællesskaber fx børnefødselsdage, legegrupper, filmaften, spisegrupper, hvordan starter og vedligeholder man fællesskaber. Hvordan kan de forskellige modeller styrke klassefællesskabet.

Mette er tovholder for at indkalde til kontaktforældremødet.

Tage udgangspunkt i kontaktforældrefolderen.

Drøftelser i mindre grupper.

Mandag d.13. november 2023 kl. 19-21.

5.

Spørgsmål fra forældre ift. elevtal i 3.kl.

Opfølgning på henvendelse fra forældre

5-10 min.

Pia

Pia har deltaget i forældremødet i 3. klasse.

Punktet er drøftet og håndteret.

6.

Trafik omkring skolen om morgenen

Kan skolebestyrelsen gøre noget ift. meget biltrafik ved skolen om morgenen – og somme tider uhensigtsmæssig adfærd fra bilisterne?

Vi drøfter mulige tiltag.

15 min.

Jeppe

Der kunne være skolebestyrelsesmedlemmer, der går ud og er til stede.

Må vi hænge noget op for at gøre børn og forældre opmærksom på trafik-adfærd.

Vi når ikke i dybden med punktet på dette møde – tager det evt. op igen.

7.

Næste møde – justering af dato?

Vores næste møde falder samtidig med Halloween – hvor der jo er stort arrangement i kvarteret… skal vi flytte? Eller afkorte?

Pia

Mødet er flyttet til torsdag d. 2/11-2023 kl. 17-19.30

8.

Punkter til næste møder:

Princip om klassedannelse

Punkter til kontaktforældremødet.

Punkter til Mette til kontaktudvalget.

9.

Evt.

Sig gerne til fra mødets begyndelse, hvis du ved, at du har noget til dette punkt.

Jeppe

Præcisering af klokkens ringetid om morgenen og funktion.

Kommende møder 23/24: 2/11, 28/11, 30/1, 27/2, 19/3, 30/4, 28/5 og 11/6 – ligger også i kalender på aula.