Fakta om Åløkkeskolen

Åløkkeskolen er en mindre byskole med ca. 225 elever. Skolen er placeret i Åløkkekvarteret midt i Odense, og tæt på Åløkkeskoven, Odense Havn og andre skønne omgivelser. Vi bruger byens uderum og kulturinstitutioner i stor udstrækning.

På skolen har vi elever fra 0.-6.klasse.

Når vores elever skal i 7.kl. skifter de til Vestre Skole, som rummer vores skoledistrikts ældste klasser. Vi har et tæt samarbejde med Vestre Skole i løbet af alle skoleårene, men især i de sidste år og i overgangen til 7.kl.(se princip for klassedannelse til 7.kl.)

På Åløkkeskolen arbejder 2 ledere, ca. 16 lærere, 2 børnehaveklasseledere, ca. 8 pædagoger og pædagogmedhjælpere og en teknisk/administrativ enhed – i alt ca. 30 medarbejdere.

Skolens undervisningsmiljø er kendetegnet ved nærhed, tryghed og mange fællesskaber af forskellig art. Arbejdet på skolen er præget af et stort ønske om at gøre en forskel for vores elever og tilbyde dem en varieret og udbytterig skolegang.

Skolens elever sendes hver morgen i skole af forældre, der engagerer sig i deres børns skolehverdag. Vi arbejder tæt sammen med forældrene om børnenes læring og trivsel og lægger vægt på god kommunikation og gensidig tillid.

De ansattes arbejdsmiljø er kendetegnet af høj faglighed, gensidig respekt og tæt samarbejde.

Undervisningens organisering

Undervisningstimetal

Undervisningstiden på hver årgang består mindst af det antal årlige timer, der er fastlagt via Undervisningsministeriets minimumstimetal for de enkelte fag. Skoleugen er forkortet jf. §14 og 16.

Skoledagens længde

Alle klasser på 0. – 3. årgang møder kl. 08.00 og har senest fri kl. 14 (en dag om ugen, øvrige 13:15)

Alle klasser på 4. – 6. årgang møder kl. 08.00 og har senest fri kl. 15.

Skema og særlige dage/uger

Skemaet er sammensat af fire ”almindelige” skoledag og en fordybelsesdag/fagdag hver uge.

Dertil kommer ”særlige dage”, som er motionsdag, juleklippedag og -afslutning, fastelavn og sidste skoledag før sommerferien – her har klassernes deres primære lærere og pædagoger hele dagen. Der vil typisk være særligt program for disse dage.

En uge hvert år har vi emneuge på skolen, hvor klasserne fordyber sig i et særligt emne på tværs af klasser og årgange.

Der er i øvrigt god mulighed for andre typer af samarbejde på tværs af fag og klasser i løbet af året – dette aftales indbyrdes i teams.

Elevråd

På vores skole hylder vi elevdemokrati og forsøger derfor at inddrage vores elever så meget som muligt i deres skolehverdag. Det gør vi i de respektive klasser, men i høj grad også via elevrådet.

Hver klasse vælger to medlemmer til vores elevråd, som holder møde ca. én gang om måneden.

Elevrådet behandler ønsker og forslag fra klasserne og fremfører dem i skolebestyrelsen via

elevrepræsentanterne – typisk er det formand og næstformand, som deltager i møderne.

Elevrådets møder organiseres af en medarbejder, der også har informationsansvaret i forhold til skolebestyrelsen og medarbejderne.

Fællesarrangementer

Lejrskoler

Ved et lejrskoleophold forstås undervisning over flere skoledage henlagt til en lokalitet uden for skolen.

Formål med lejrskolerne er at give eleverne lejlighed til at gøre sig erfaringer, som ikke kan gøres i skolen, med emner og fagområder, der har tilknytning til den daglige undervisning, samt at styrke klassernes fællesskab og trivsel. Klasserne på årgangen er afsted sammen.

Skolen afsætter ressourcer til lejrskoler to gange i skoleforløbet på Åløkkeskolen. Forældrene opkræves kostpenge jf. gældende takst. Lejrskolerne foregår typisk på 2. og 5.klassetrin.

Arbejdets fordeling mellem skolens pædagogiske personale

Alle arbejdsopgaver fordeles blandt det pædagogiske personale under hensyntagen til:

Skolens værdigrundlag.

Skolens mål.

Skolens organisering i afdelinger (0. – 3. klasse) og (4. – 6. klasse), storteam og årgangsteam.

Skolens samlede opgaveløsning vedr. undervisning.

At det vejledende minimumstimetal følges.

Medarbejdernes faglige kompetencer.

Vi lægger stor vægt på det tværprofessionelle samarbejde mellem skolepædagoger og lærere, derfor vil der være flere timer hver uge, hvor de yngste klasser har undervisning med både deres lærer og deres pædagog.

Klassedannelse

Klassedannelser ved indskrivning:

Der oprettes børnehaveklasser i forhold til antallet af indskrevne elever i forårs sfo – jf. gældende retningslinjer i Odense Kommune.

Klasserne dannes i praksis i løbet af Forårs-SFO. Perioden går fra 1/3 til sidste skoledag før sommerferien.

Klasserne dannes med udgangspunkt i de vedtagne principper på området.

Se i øvrigt principper for klassedannelse til 0.kl. og principper for klassedannelse ved overgangen til Vestre Skole.

Placering af nye elever:

Der tages hensyn til elevtallet i de enkelte klasser samt kønsfordelingen.

Desuden vurderes den aktuelle pædagogiske og sociale situation i klasserne.

Vi indhenter samtykke fra forældrene til dialog med elevens gamle skole for at kunne modtage den nye elev bedst muligt og bygge videre på det arbejde, som vores kollegaer på en anden skole har gjort.

Vikardækning

Korterevarende fravær:

Al skemalagt undervisning vikardækkes, undtaget herfor er de situationer, hvor der er to voksne i klassen, her dækker vi kun med vikar, hvis der er særligt behov herfor.

Eleverne i 6. klasse kan i ganske særlige tilfælde få fri i ydertimer uden forudgående besked til hjemmene.

4. - 6. klasserne kan med forudgående besked til hjemmet få fri i ydertimer.

Længerevarende fravær (barsel, orlov, længerevarende sygdom mv.):

Al undervisningsaktivitet dækkes med læreruddannede vikarer så vidt som det er muligt.